Ays (van Ays en San) stapt op de racefiets

Wij zijn Ayse en Sanna, Dordts twee grootste fans. We hebben dan ook, niet geheel toevallig, een blog over Dordrecht. We schrijven over de leukste hotspots die Dordrecht rijk is. Zo hopen we andere stadsgenoten te inspireren om er ook lekker op uit te gaan in onze mooie stad. Een belangrijk onderdeel van ons leven en dus ook van ons blog, is dat we graag in beweging zijn. We sporten beiden regelmatig. Zo hebben we vorig jaar bedacht om verschillende sporten uit te proberen om ook op sportief gebied onze volgers te inspireren. We schrijven ook regelmatig voor Dordt Sport. Eerder schreven we al over Outdoor trainen, Yoga, Crossfit , Shorttrack en Kunstschaatsen en Sanna probeerde diverse sporten tijdens haar zwangerschap. Terwijl zij nu nog even geniet van haar sportverlof, stap ik (Ayse) voor deze blog op de racefiets!

Ja, het is zover! Na een paar minuten aarzelen, heb ik de telefoon opgepakt en bel ik met Anne Marie van DTC de Mol. Je raadt het al, ik ga fietsen. Best een beetje spannend, maar de afspraak staat!

Het beeld wat ik heb, van wielerrondes en wedstrijdjes, gaat hier dus niet op. Dat vind ik stiekem helemaal niet zo erg.

Anne Marie geeft me tijdens ons gesprek meteen meer achtergrondinformatie. DTC de Mol is een toerfietsclub waarbij je op je racefiets kunt genieten van de omgeving. Er worden bij de club wekelijks (in het weekend) toertochten georganiseerd, waarbij je er in clubverband op uit gaat. Het beeld wat ik in eerste instantie heb als ik bel, van wielerrondes en wedstrijdjes, gaat hier dus niet op. Dat vind ik stiekem helemaal niet zo erg. Voor dat laatste kun je namelijk terecht bij DRC de Mol. Bij DTC de Mol gaat het echt om recreatief wielrennen in een groepje. Om dat te kunnen heb ik nog wel wat oefening nodig, dus doe ik mee met een beginnerstraining op de woensdagavond.

Aan m’n outfit zal het in ieder geval niet liggen

Aan m’n outfit zal het niet liggen…
De training staat gepland, ik word woensdagavond verwacht. Ik krijg een aantal namen door bij wie ik een fiets en eventuele outfit kan lenen en de trainers zijn op de hoogte van mijn komst. Met de gedachte ‘een goede voorbereiding is het halve werk’ doe ik wat navraag bij vrienden en collega’s die ook houden van fietsen en een racefiets hebben. Als ik ze vertel over mijn aankomende training zijn ze direct enthousiast. Op de vraag wat nu precies handig is met kleding en schoenen, krijg ik dan ook meteen het aanbod om een outfitje te lenen. De volgende dag heb ik een sporttas met een korte én lange broek, shirtjes met korte en shirtjes met lange mouwen, een helm en ook een hele coole bril, met diverse glazen. Aan m’n outfit zal het in ieder geval niet liggen!? Ik heb er nu al zin in!

 

Ik had nog nooit op een racefiets gezeten en had verwacht dat het fietsen zelf al een uitdaging zou worden, maar het valt me mee.

Een fiets(je) uitzoeken
Woensdagavond, het is zover. Ik ben wat eerder aanwezig zodat Tom (de fietsenman) mij een fiets kan aanmeten. Ik ben niet de grootste, dus krijg ik een mooie fiets van de jeugd. Ik oefen en fiets een paar korte stukjes, zodat Tom nog wat aanpassingen kan doen. Een perfect moment om te vragen hoe het nu zit met de versnellingen en waar ik vooral wel aan moet komen tijdens het fietsen en waar niet. Elke keer dat het zadel wordt versteld of de trappers worden vervangen, fiets ik even een ministukje en krijg ik iets meer vertrouwen voordat ik start met de training. Ik had nog nooit op een racefiets gezeten, en had op een of andere manier verwacht dat het fietsen zelf al een uitdaging zou worden, maar het valt me mee.

De training
Het is 19 uur, we starten in het clubgebouw. Er zijn ongeveer 14 leden in professionele outfits, althans dat lijkt zo, en ik voel me er met m’n coole outfit ook een beetje bij horen. Trainers Jetse en Ada beginnen met een briefing. Ik word samen met een andere nieuweling geïntroduceerd in de groep. Wat me opvalt is de goede voorbereiding. Eerst wordt teruggekeken op de training van vorige week en als de oefeningen die vanavond op het programma staan zijn besproken gaan we het parcours op.

De eerste keer dat ik naar beneden rijd is echt superspannend, zo’n fiets gaat echt mega hard.. Als ik weer mag uitrijden voelt het toch best cool. Hier krijg ik wel een kick van!

De training start met een materiaalcheck en een algemene warming up: drie rondes fietsen op het mooie parcours van de vereniging. De groep gaat voor, samen met Jetse en voordat ik het weet zijn ze weg. Tijdens de warming up krijg ik tips over het schakelen en remmen. Al snel is de eerste heuvel in zicht, dit betekent terugschakelen, om de heuvel op te komen en vervolgens weer opschakelen. De eerste keer dat ik naar beneden rijd is echt superspannend, zo’n fiets gaat echt mega hard, ik probeer remmend de bocht te maken. En nadat ik het stuk weer mag uitrijden voelt het toch best cool. Hier krijg ik wel een kick van! Al oefenend maak ik de 3 rondjes af en heel eerlijk gezegd vind ik het al best vermoeiend.

Tijd voor meer techniek: diverse traptechnieken, balansoefeningen etc. Elke keer wordt goed uitgelegd wat het doel is van de oefening en waarom het belangrijk is om het te trainen. Onder toeziend oog van Ada zet ik mijn beste beentje voor. De training staat vervolgens in het teken van in groepsverband fietsen en aflossing van de kopgroep. Twee aan twee doen we diverse oefeningen. Ada geeft mij af en toe nog wat privéles, wat het handigst is met bochten maken, waar je op moet focussen, de stand van je trappers, etc. Ik leer dat het uiteindelijk draait om het zo efficiënt mogelijk met je energie omgaan. Daar kan ik nog wel wat in leren. Ik heb namelijk continu de neiging even te trappen om vervolgens de fiets z’n werk te laten doen door even niet te trappen. Hierop word ik meerdere keren gecorrigeerd: ik moet vooral doortrappen, ook al wil ik wat minder vaart maken. Het is voor mij nog wel wat denkwerk dat fietsen.

Als laatste oefenen we de aflossing van de kopgroep, waarbij het voorste koppel afzakt en een ander koppel tussen de groep naar voren fietst. Dit vind ik nog iets te spannend met de snelheid die de groep maakt en de focus die ik nog moet houden om überhaupt vaart te maken op de fiets. Hoe dan ook, m’n eerste keer op een racefiets is een feit!

 

Ondanks mijn gebrek aan fietservaring op een racefiets, heb ik echt genoten van de les.

Na anderhalf uur is de training ten einde en sluiten we af waar we begonnen, in het clubhuis. Hier doen we weer een rondje hoe iedereen het heeft ervaren, en worden de oefeningen nog even kort doorgenomen. Mijn medefietsers zijn benieuwd en vragen ook vol interesse naar mijn ervaringen.

Ondanks mijn gebrek aan fietservaring op een racefiets, heb ik echt genoten van de les. Het was een fijn sfeertje, ik voelde me meteen welkom. In het begin voelde ik mij een beetje onwennig, omdat ik echt heel weinig wist van deze sport en me er nooit in had verdiept. Dus het voelde al heel serieus toen ik met m’n helm de baan op ging. De les heb ik als heel laagdrempelig ervaren omdat alles goed wordt uitgelegd. Er wordt benadrukt dat je vooral niets moet doen wat niet goed voelt en als je nog niet helemaal mee kan zijn er twee trainers, maar ook mede renners die je even bij de hand nemen en tips geven.

Ik vond het echt heel leuk om dit eens uit te proberen. Het was keihard werken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat de (iets meer) geoefenden erg genieten van deze sport buiten. Ik moet het nog even laten bezinken, maar als ik weer eens op zoek ga naar een nieuwe sportuitdaging, dan staat het wielrennen ook zeker op mijn lijstje.

Lijkt het je leuk om in clubverband op je racefiets te genieten van de omgeving in Dordrecht en omstreken. Toerfietsclub De Mol fietst wekelijks toertochten in het weekend! Neem eens een kijkje op de website van DTC de Mol.

Ik ben in ieder geval positief verrast en vond het echt een toffe ervaring!

Ayse

Zelf ook eens proberen?

Neem dan eens een kijkje bij De Mol

Tekst & Fotografie: Ays en San

Delen

Dordtsport.nl gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren, voor analysedoeleinden en om je van relevante advertenties te voorzien. Bekijk onze privacyverklaring.