Meebeleven en leren hoe het werkt

Je zou er niet bij stil staan, maar bij het thema Sport zijn diverse beroepsgroepen actief. Vijftien leerlingen uit groep 7/8 van de basisschool De Bever bezochten onlangs de Sportboulevard en Sportcity om kennis te maken met beroepen die daar uitgeoefend worden. De directrice van de school, Marlou van Lent, bedacht het Skillslab om leerlingen uit de bovenbouw te laten zien welke beroepen er zoal zijn en welke 21e-eeuwse vaardigheden daar voor nodig zijn. Als het groepje dat de Sportboulevard bezoekt de kans krijgt tijdens de tour, worden er radslagen, handstands en andere acrobatische capriolen uitgehaald. Bewegen is belangrijk, ook tijdens een leerexcursie.

De tweede groep leerlingen vinden we terug bij Sportcity achter de bar, waar medewerkster Nienke ze een gezonde smoothie leert maken, precies zoals die op de kaart staat. Estherline (12 jaar) brengt op een groot dienblad bekertjes rond, gevuld met het resultaat, zodat iedereen kan proeven, ook de meegekomen ouders. Esterline verklaart haar skill, “Thuis breng ik de thee op een blad naar boven, naar de zitkamer”. Op de vraag of ze weet wat ze later wil worden heeft ze een doordacht antwoord, “Ik wil een eigen vakantiepark aan zee. Niet in een bos, daar zitten teken, maar aan zee, zodat de bezoekers paard kunnen rijden op het strand.”

Tijdens één van mijn hardlooprondes bedacht ik een soort laboratorium waar kinderen kennismaken met beroepen en tegelijkertijd ‘skills’ zouden ontwikkelen

Marlou vertelt hoe de pilot van Skillslab tot stand kwam: ”Ik denk vaak na over onderwijsinnovatie. De huidige generatie en volgenden vragen van ons vernieuwend en toekomstgericht te zijn in het onderwijs. Tijdens één van mijn hardlooprondes bedacht ik een soort laboratorium waar in samenwerking met bedrijven, zzp-ers en organisaties, kinderen kennis konden maken met beroepen en tegelijkertijd ‘skills’ zouden ontwikkelen. Dat bleek financieel niet haalbaar, maar mijn leidinggevende wilde niet dat ik het idee losliet. Hij bracht me in contact met Theo Koolen van Rebels Advies, en samen hebben we in vijf werksessies het idee omgevormd tot de huidige vorm, het Skillslab op praktijklocaties. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting OPOD, het SmartCity Innovatiefonds en de kosteloze medewerking van verschillende organisaties.”

In het eerste project staat de sportbranche centraal. Het gaat dan vooral om het kennismaken met diverse beroepsgroepen en niet zozeer om de sport zelf.

Inmiddels is Tijn begonnen aan een demonstratie hoe je meerdere borden op je armen kunt dragen. Wat hij later wil worden weet hij nog niet, maar wel dat hij heel fanatiek is in alle onderdelen van atletiek en het best in verspringen is.

In de Sportboulevard ligt vandaag het accent op de facilitaire dienst. Als blijkt dat ook schoonmaken hieronder valt ontlokt dat bij Luna spontaan een reactie, “Ik wil wel schoonmaken, maar niet de WC.” Zij wil graag turnjuf worden.

Marlou: ”In het eerste project staat de sportbranche centraal, dat had ik al bedacht voor gemeente Dordrecht (team Sport) ging meewerken. Sport sluit aan bij veel kinderen. Het schaatsen, fitness, de technische dienst en zwemmen zijn bij eerdere bezoeken aan bod geweest. Maar het gaat vooral om het kennismaken met diverse beroepsgroepen en niet zozeer om de sport zelf.”

De kinderen geven zich vrijwillig op voor het Skillslab en uit de uitlatingen van de kinderen op deze locaties blijkt dat ze stuk voor stuk redelijk fanatieke sporters zijn. Fay, 11 jaar : “Ik voetbal in het meisjesteam van RCD. Ik ga altijd, ook als het slecht weer is, en ik geef altijd een hand aan de tegenstanders, ook als we verloren hebben. Eigenlijk wil ik prof worden.”

De pilot van het Skillslab bestaat uit 4 dagen waarop een bezoek aan een locatie wordt gebracht, en 4 dagen die op school worden besteed aan de evaluatie van de bezoeken en het maken van een eindpresentatie. Ieder kind heeft een eigen portfolio waarin alle ‘skills’ zijn uitgewerkt en ze zelf opschrijven hoe ze die ontwikkeld hebben. De kinderen leren zo bewuster te werken aan hun competenties. Sylvia, moeder van Ainhoa, verwoordt het zo: “Je moet het meebeleven in de praktijk, dan weet je waar het over gaat.”

Voor het aankomende Skillslab heeft Marlou haar blik gericht op het thema Kunst en Cultuur, en hoopt een samenwerking aan te gaan met Kunstmin, Bibelot en Tobe.

Tekst & fotografie: Ronald van den Heerik

Delen